Wednesday, July 15

Learning to Read Can Be Easy - Even For a Baby!

Sunday, July 12

Watch & Learn: Assessing Reading Skills

Teaching Reading to your child.......

Ini ada satu lagi video yang di sampaikan 'Reading Consultant'.

Meet the Experts: Phyllis C. Hunter (Teaching Reading)

How to Teach Children to Read : The Importance of Reading to a Child (Video)

Kali ini, cikgu tidak menulis, namun cikgu ingin berkongsi satu video yang cikgu jumpa dalam YouTube.com. Video ini adalah dari ExperLearning.com, memberi penjelasan mengenai kepentingan membaca. Walaupun, ianya di sampaikan dengan bahasa inggeris, namun cikgu dapati bahasa inggeris dan loghatnya tidaklah begitu susah untuk faham. Cuma, untuk pembaca yang kurang faham, nantikan ulasan dari cikgu ya!

Sunday, June 21

10 Panduan untuk mempertingkat Ingatan Anda (Tips to Improve Your Memory)

Panduan ini cikgu ambil dari 'Newsletter' mingguan, yang cikgu langgan dr laman web http://www.everydayhealth.com . Jika selalunya, cikgu banyak berkongsi info mengenai anak-anak. Jadi kali ini cikgu nak berkongsi maklumat bersama ibubapa sekalian. walau bagaimana pun, panduan ini juga boleh di gunakan untuk semua peringkat umur! Jadi, apa lagi, teruskanlah membaca ya!

Try the ideas on this memory tip list to give yourself a brain boost.

Having trouble remembering appointments, items you need at the grocery store, or where you put your keys? Everyone has moments when something slips their mind. If this has been happening to you with increasing frequently, try doing a few easy brain exercises each day to help improve memory.

Luckily, mental workouts can be just as effective for your brain as physical workouts are for your body.

Memory Tip: 10 Ways to Improve Memory

Start with the first tip and then add one more idea each day to help improve your memory:

1. Focus on what you're trying to remember. Take time to think about what you need to remember, whether it's a list of names, chores, or items to buy. Spending a few moments actively processing your thoughts can make it easier to recall what you need to remember in the future.

2. Link your list. Try to remember several things or ideas at once by linking them together in your mind. If you want to memorize your grocery list, for instance, connect the items you need together with a specific image or action in your head. Imagine you're in your laundry room holding a container of detergent, then walk into your kitchen to get some bread and milk, then move to the bathroom to replenish the toilet paper.

3. Personalize your list. Organize lists into short, manageable sections, and try to connect items to something that's easier for you to remember. Improve memory by linking lists of numbers, for example, to personally relevant dates like your birthday or interesting historical dates.

4. Create a visual image. If you're trying to remember someone's name, visualize an object that will help remind you in the future. Think of summer for a woman named June or a cat for someone named Catherine.

5. Create an acronym. Train your brain to remember items in a specific sequence by creating a word to represent the objects. Try using the first letter of each item on your shopping list to form a word. For instance, MOST can stand for milk, oranges, soap, toilet paper.

6. Use all of your senses to help improve memory. Afraid you're going to forget your next hair appointment or dinner with a friend? Verbally list your appointments out loud and then think about the softness of your hair after a salon visit and the aroma of the food at your favorite restaurant to help solidify the dates in your mind.

7. Write it down. Even if you don't actually use your list or a note to remind you of an appointment, simply writing the information down will help your brain retain it.

8. Create a rhyme. How did you learn the alphabet or the number of days in each month when you were little? You probably learned them with the help of a song or rhyme. Try doing the same thing with names, appointments, and lists.

9. Make it manageable. Organize a long list into shorter lists that are easier to remember. Instead of trying to remember a dozen different items, create four mini-lists with only three things you need to remember from each.

10. Be positive. Don't doubt yourself — our brains can often do more than we realize. Regularly practice these tips to help improve memory, and you'll be amazed by how much more you can remember.


By Diana Rodriguez
Medically reviewed by Niya Jones, MD, MPH

Anak kecil petah bercakap......(Bhgian 1)

Picture From www.communication4kids.com/reading-to-your-child.html

Semua ibubapa menginginkan anak-anak yang petah, bijak berbicara. Mendengar celoteh anak-anak tatkala pulang dari kerja, bagaikan satu terapi untuk stress kerja kan!

Cikgu pasti ramai ibubapa akan bimbang jika anak belum boleh berbicara dengan lebih lancar tambahan pula jika telah mencecah umur setahun lebih. Namun ada juga segelintir ibubapa memandang ringan mengenai masalah ini.

Namun mengikut pakar bahasa, masalah lambat bercakap ini tidak boleh di pandang ringan. Ini kerana perkembangan bahasa ini akan memberi kesan terhadap tahap kepintaran mereka.

Ibubapa digalakan berbual, membaca, menyanyi, mendengar dan memberi tindak balas kepada si kecil termasuk "bahasa badan" (gerak gaya badan dan mimik muka). Ini kerana ianya akan dapat membantu dan menggalakan kemahiran perkembangan berbahasa pertuturan sikecil. Tahu tak, ibubapa digalakan berbual dengan bayi, walaupun masih dalam kandungan lagi? Memberi makanan pejal pada usia 6 bulan ke atas juga boleh membantu, ini kerana kunyahan makanan turut mambantu merangsang percakapan anak kecil.

Untuk membantu merangsang perkembangan bahasa anak kecil, adalah digalakan ibubapa mula membaca kepada anak2 sejak kecil lagi dan jadikanya rutin harian. Selalunya, ketika ibu atau bapa membaca, anak kecil akan melihat gambar dan mendengar cerita. Ini akan menimbulkan minat mereka dan mereka akan mula bertanya soalan mengenai cerita tersebut. dengan cara ini, dapat membantu perkembangan bahasa, merangsang kebolehan membaca dan menanam minat membaca itu sendiri!

Wednesday, June 17

Mengajar membaca, Bahasa Melayu atau Bahasa Inggeris?

Children Reading Pictures, Images and Photos

"Cikgu, anak saya ni baru 3 tahun, tapi saya nak ajar anak saya membaca. mana satu bahasa yang patut saya ajar dulu, Bahasa Melayu ke Bahasa Inggeris?"

Ini adalah soalan yang biasa cikgu dengar dan di minta pendapat. Bagaimana ya untuk buat pilihan? Bahasa Melayu ke Bahasa Inggeris?. Apa pandangan pembaca sekalian?

Kalau ikutkan kepentingan bahasa, kedua-duanya penting. Kalau nak menyanjungi bahasa ibunda, sudah semestinya bahasa melayu kita lah! Namun bagi cikgu, (ini pendapat peribadi, beserta pengalaman cikgu mengajar membaca semenjak tahun 2003) cikgu lebih suka mengajar bahasa ibunda atau di panggil "mother-tongue".

Ini bermaksud, jika anak di rumah berkomunikasi dalam bahasa melayu maka bahasa melayulah yang di ajar terlebih dahulu. Namun jika bahasa percakapan di rumah adalah bahasa inggeris, makan bahasa itulah yang perlu diajar membaca terlebih dahulu!

Ini kerana bagi pendapat cikgu, berkomunikasi dan membaca dalam bahasa yang sama adalah lebih menyeronokan. Ini kerana apa yang dibaca lebih difahami dan lebih menyerohokan dan lebih menarik minat anak-anak untuk teruskan pembacaan. Cuba bayangkan, apa yang di baca itu tidak difahami. Keseronakan membaca akan hilang, penumpuan anak-anak jugak akan semakin berkurangan. Takut pula nanti, bila suruh baca, banyak pulak alasan mereka! :)

Setelah anak-anak tahu membaca bahasa melayu dengan menggunakan kaedah fonetik, boleh teruskan dgn membaca bahasa inggeris. Mempelajari bahasa inggeris akan menjadi semakin mudah, kerana bunyi asas adalah sama! Seronok sangat jika anak-anak dapat membaca dengan lebih cepatkan!

Namun tiada salahnya jika ingin mengajar kedua-dua serentak. Tambahan pula jika menggunakan kaedah fonetik, yang mana bunyi asasnya sama (walau pun terdapat 2-3 bunyi asas yang sedikit berbeza!). Jadi, ibubapa boleh mengajar 2 dalam satu! Amacam, bagus tak? Namun sebelum tu, prestasi anak perlu diambil kira! Maksud cikgu, perhatikan si anak dahulu, samada dia dapat menerima pembelajaran kedua-duanya serentak atau tidak!

Apa-apa pun tidak salah, jika ibubapa ingin mengajar bahasa yang selain dari bahasa ibunda dengan syarat, anak kita boleh menerimanya dan menggunakan teknik atau kaedah yang betul! :)

Wednesday, June 3

Merangsang Minat Membaca - Kesilapan Biasa

Semua ibubapa mahu anak mereka pandai membaca. Apatah lagi jika anak-anak dapat membaca pada usia muda. Selalunya, terutama cuti sekolah seperti sekarang ini, sepupu-sepapat, anak sedara-mara berkumpul. Maka akan keluarlah cerita mengenai anak sipolan, si anu yang pandai, periksa semuanya dapat A. Ibubapa yang mana anak2nya pandai, senyum panjang sampai ke telinga tapi bagi ibubapa yang anaknya kureeeeng...... tersenyum jugak... tapi pahit! Biasa dengan senario ini? he! he! he! Cikgu percaya mesti ada yang tengah tersengih di waktu ini!

Kadang-kadang kita sebagai ibu dan bapa - terutama ibu (kerana lebih byk berkomunikasi dgn anak) selalu mengeluh. Bila nak ajar anak-anak di rumah, selalu tak menjadi, selalu tak kena. Selalunya alasan adalah anak tak mahu mengikut kita.

Di sini cikgu nak senaraikan beberapa kesilapan biasa yang dilakukan oleh ibubapa semasa mengajar anak membaca di rumah:
1. Ibubapa mengajar membosankan - asyik suruh baca kemudian ulang, baca kemudian ulang.
2. Ibubapa mengajar garang sangat macam singa.
3. Ibubapa mengajar caca merba. Tak ada kaedah atau tidak bersistematik.
4. Ibubapa mengajar tak kena masa - contohnya mengajar waktu ada rancangan tv yang anak suka.
5. Ibubapa mengajar tak kena tempat. - depan tv atau dekat dgn tingkap.
6. Ibubapa mengajar tak guna pendekatan psikologi.

Ini adalah antara kesilapan-kesilapan biasa yang kita sebagai ibubapa lakukan. Jadi, fikir-fikirlah akan jalan penyelesaiannya.
Dalam entry yang lain, akan cikgu bincangkan, bagaimana kita hendak mengatasi kesilapan2 diatas ya!

Monday, June 1

Untuk perkongsian bersama...............

Entry kali ini, cikgu dapat dr salah satu website kegemaran cikgu. Dari website ini, banyak ilmu yang boleh kita kongsi bersama terutamanya mengenai petua dan panduan mengajar anak membaca.


"If reading came naturally, teaching reading would be a much easier job. Children would learn to read as reading as they learn to speak.
Teachers would only need to give students the chance to practice their skills.
But children don't learn to read just from being exposed to books. Reading must be taught. For many children, reading must be taught explicity and systematically, one small step at atime. Thats why good teachers are so importants!"


dipetik dari - Techniques for Teaching Reading Effectively

Cikgu mengalu-alukan sebarang komen atau pandangan mengenai petikan diatas. Terima kasih cikgu dahului di atas kesudian menulis komen di blog cikgu ini. Semoga segala komen yang diberi dapat menjadi panduan kepada cikgu dan pembaca yang lain.

Saturday, May 30

Happy MidTerm Holiday to All



Salam......
Selamat bercuti cikgu ucapkan kepada semua anak2 cikgu, anak2 murid cikgu, anak2 murid cikgu-cikgu yang lain dan juga kepada semua cikgu-cikgu di Malaysia ini.

Ada sesetengah orang akan suka bila cuti menjelang tapi ada jugak orang yang akan mengeluh bila cuti sekolah ini bermula.....

Bagi murid-murid, cuti sekolah amat-amat dinantikan. Ini kerana rutin pagi yang memeritkan (bangun pagi) tidak ada. So, waktu cuti inilah, boleh bangun lewat sikitkan! tapi jangan lewat sangat ya anak-anak! Bangun awal pagi tu bagus, lagi pun solat subuh bukan sampai jam 10 pagi :D!

Waktu cuti sekolah inilah jugak, anak-anak boleh lepak di rumah tanpa perlu berkejaran untuk ke kelas, tak perlu jumpa cikgu garang (yang pasti tidak di rindui!) dan jugak pasti tidak akan mendengar leteran guru kelas di pagi hari! (aaaaaaagh! memang bosan jika tiap pagi mendengar leteran kan!)

Bagi para guru pulak, selalunya waktu cuti sekolah inilah, macam2 kursus ada. Kursus pemurnian itu, kursus pemurnian ini, pendek kata mcm kursus ada! Cuti yang sepatutnya 2 minggu, sebenarnya hanya tinggal 5 hari saja! aaaaargh! cikgu pun bosan jugak! Sapa kata, jadi guru ini dapat cuti panjang! Namun sekurang-kurangnya ada jugak cutikan, jika nak dibandingkan dgn pekerja pejabat yang cutinya perlu pohon terlebih dulu!

Bagi ibu bapa pulak, ha!...ini pun waktu yang kritikal jugak! Bila anak-anak ada di rumah, perlu jugak di pantau aktiviti mereka. Jangan hanya membuang waktu menonton tv, main games, melayari internet berjam2 lamanya! Ibubapa perlu bijak mengisi masa anak-anak, agar masa yang ada tidak dibuang begitu saja!

Zaman sekarang, macam aktiviti boleh dilakukan bersama anak-anak. Boleh pergi melawat tempat bersejarah di dalam Malaysia, bagi yang lebih berkemampuan, boleh melancung keluar negeri. Atau pun boleh menghantar anak-anak mengikuti kem motivasi yang banyak di adakan sekarang ini. Atau pun yang paling bagus, ambillah peluang cuti ini untuk mengeratkan talian persaudaraan dgn balik ke kampung. Ini supaya anak-anak dapat bergaul mesra dangan sepupu sepapat, sedara mara.

Friday, May 29

Merangsang Minat membaca - Perlu Bermula dari rumah

"Cikgu, anak saya tak mau bacalah!"
"Setiap kali saya suruh anak membaca, mesti dia memberi seribu satu alasan untuk tidak membaca!"
Ini adalah ucapan yang kerap kali cikgu terima dari para ibubapa semasa perjumpaan atau pun semasa mereka datang ke tadika. Kenapa ya?
Membaca adalah sesuatu yang menyeronokan bagi mereka yang dapat menikmati apa yang dibaca. Membaca juga perlu untuk anak-anak menambah ilmu pengetahuan. Membaca adalah penting untuk meransang kecerdasan otak anak-anak (bukan saja anak2 tapi orang dewasa juga!)
Namun itu bukanlah syarat wajib untuk kita membaca. Bagi anak-anak, membaca perlu ada dorongan dan ransangan.
Bagaimana dorongan dan ransangan ini di lakukan? Selalu kita mendengar pepatah "Bapak borek, anak rintik" kan! Jadi, untuk memberi ransangan atau pun dorongan maka pepatah ini perlu diaplikasikan di dalam situasi rumah.
Bagaimana kita mahu anak-anak membaca di rumah, jika mereka melihat ibu atau bapa juga tidak membaca di rumah? Bagaimana mereka ingin membaca jika suasana di rumah tidak sesuai untuk mereka membaca? Maka di sinilah peranan ibubapa untuk mewujudkan budaya membaca di rumah! Ibubapa adalah contoh teladan yang paling baik untuk anak-anak!
Jika kita mahu anak-anak rajin membaca ketika di rumah, maka ianya perlulah dimulakan oleh ibu bapa itu sendiri. Kepada ibubapa, cikgu menyarankan, peruntukan sedikit masa dan kewangan untuk meransang minat anak-anak membaca! Belilah bahan bacaan yang sesuai untuk mereka dan juga ibubapa, peruntukanlah sedikit waktu dalam seminggu untuk membaca bersama-sama dengan anak-anak.
Untuk anak-anak yang masih kecil, masih tidak tahu membaca, maka ibubapa boleh membacakan buku kegemaran mereka. Wujudkan suasana membaca menjadi suasana yang menceriakan.

Wednesday, May 27

KOMUNIKASI AWAL ASAS KEYAKINAN MEMBACA

Anak-anak yang baru lahir memang lumrahnya mula melihat sekelilingnya dengan penuh minat. Antara perkara utama yang dipelajarinya ialah bahasa dan ucapan orang-orang di sekelilingnya.

Oleh itu ibu bapa haruslah bercakap dengan anak-anak mereka! Dalam satu kajian yang dibuat di Kuala Lumpur beberapa tahun yang lalu, ibu bapa di KL hanya bercakap dengan anak-anak mereka selama 7 minit seminggu! Bayangkan...

Oleh sebab itulah kanak-kanak yang lambat dapat bercakap berpunca, di antaranya, daripada kurangnya komunikasi di antara ibu bapa dengan mereka pada usia kecil. Kesannya, anak-anak ini akan belajar berbahasa dengan bahasa rakan mereka atau bahasa yang dipertontonkan melalui program-program TV yang berupa kartun dan sebagainya.

Bahasa rojak ini tidak membantu membina kemahiran berbahasa mereka dan akan menyebabkan mereka kurang keyakinan apabila berbahasa atau apabila belajar membaca nanti. Oleh itu bercakaplah dengan anak-anak menggunakan bahasa yang baik, jelas dan santun

Permulaan yang betul pastinya membuahkan hasil yang baik!!!

(Nota: Tips ini dipetik dan diadaptasi dari laman web ReadNetwork)

Friday, May 15

April - Birthday Kids





Ini gambar-gambar anak2 yang menyambut harijadi dalam bulan April. Maaf, cikgu lambat masukan gambar ini kerana gambar ini di ambil oleh cikgu-cikgu tadika menggunakan kamera telefon bimbit sahaja. So, untuk transfer tu, jadi lambatlah sikit. Anyway, better late then never, right!

Tolong jangan pedulikan latar belakang gambar tu ye! almaklumlah, beg2 tu nampaknya, tak ada orang yang rajin menyemaskannya sebelum gambar diambil.

Sambutan Harijadi Bulan Mei

Cikgu nak masukan gambar sambutan harijadi anak untuk bulan Mei. Bulan ini seramai 5 orang menyambut harijadi:- nadia Fatihah, Nureen Salziesha, Natasha, Nafisarahmi dan Aiyani. Eh! semuanya girls ya! baru cikgu perasan!


Inilah barisan anak2 yang menyambut harijadi dalam bulan ini...... Tengok muka anak2 ini,mereka mcm dah tak sabar nak makan kek! he! he! he!





Tengoklah cikgu-cikgu, bertungkkus lumus memotong kek untuk di edarkan kepada anak-anak. Sempat tak cikgu-cikgu nak makan kek ni?




Ha! tengok pulak gelagat anak-anak yang menunggu. Ada macam-macam gaya lagi! Itulah di namakan kanak-kanak kan? mana ada orang tua yang buat macam tu, kalu ada pun, mesti baru keluar dari Tanjung Rambutan atau bakal pergi ke sana! ha! ha! ha!

Thursday, May 14

KERJAYA GURU : Suatu Tugas Mulia

Setiap tahun, pada tanggal 16 hb. Mei, Hari Guru akan disambut di seluruh negara. Pelbagai perayaan atau aktiviti akan dilakukan bagi mengenang jasa guru.
Guru merupakan satu gelaran yang paling sukar untuk diluputkan. Kalau seseorang itu pernah menjadi seorang guru, sampai akhir hayatnya gelaran itu tetap diperkatakan, walaupun dia bekerja sebagai pegawai atau wakil rakyat dan sebagainya.

Islam memartabatkan kerjaya guru sebagai profesion yang sangat mulia. Tugas guru adalah umpama tugas ulama yang menjadi pewaris para anbiya. Guru juga boleh diumpamakan seperti lilin yang membakar diri sendiri untuk menerangi orang lain. Sabda nabi s.a.w yang bermaksud, “ Apabila seorang anak Adam meninggal dunia, maka terputuslah amalannya melainkan tiga perkara ; iaitu sedekah jariah, ilmu yang dimanfaatkan, dan anak soleh yang mendoakan untuknya.” Ketika Rasulullah s.a.w menghantar Muaz ke Yaman untuk menyampaikan risalah Islam, baginda berpesan kepadanya dengan bersabda, maksudnya, “ Andaikata Allah s.w.t memberikan hidayat kepada seorang hasil daripada usahamu, adalah lebih baik bagimu dari dunia dan seisinya.”

Di sekolah, guru memainkan peranan sebagai ibu bapa walaupun tidak secara keseluruhannya. Di zaman moden ini tugas guru semakin mencabar dan pelbagai. Di samping menyampaikan ilmu, guru bertindak sebagai pendidik, membentuk pelajar-pelajar supaya mempunyai nilai-nilai murni, berdisiplin dan berbudi bahasa. Adakalanya guru terpaksa menjadi hakim untuk membicarakan sebarang kes disiplin pelajar. Malah ada masanya guru terpaksa bertindak sebagai pakar psikitri, kerani dan jurutaip. Jika berlaku kecemasan di kalangan pelajar-pelajar, guru yang mempunyai kereta terpaksa menjadi ambulan.

Guru juga menjadi model utama dalam amalan kebajikan, dicontohi segala jejak langkahnya dan dituruti segala kelakuannya. Sabda nabi s.a.w bermaksud, “ Orang yang menunjuk ke jalan kebaikan sama seperti mengerjakannya.”

Kesimpulannya peranan guru wajar diberi kerjasama oleh ibu bapa dan masyarakat. Hal ini terutamanya yang berkaitan dengan akhlak, adab-adab dan disiplin, permainan video serta penggunaan internet tanpa kawalan oleh pelajar dan remaja. Firman Allah yang bermaksud, “ Siapakah yang lebih baik ucapannya daripada orang yang menyeru kepada Allah dan berbuat kebajikan.” [ Fusilat : 32 ]

artikel ini dipetik dari BULETIN HIRA' 2001 (Edisi Internet)

Friday, May 8

Selamat Hari Ibu

Entry kali ini, cikgu dapat dari email yang di forwardkan oleh kawan cikgu di smawp70@yahoogroups.com. Ianya, amat menyentuh hati. Jadi cikgu bercadang untuk berkonsi dengan pembaca sekalian. Jika pembaca suka, sila lah tinggalkan komen di sini dan jika tak suka pun boleh tinggalkan komen. Tidak ada masalah kan?

Apa-apa pun, hayatilah apa yang bakal di baca di bawah ini.........

Orang kata aku lahir dari perut mak..(bukan org kata...memang betul)

Bila dahaga, yang susukan aku....mak
Bila lapar, yang suapkan aku....mak
Bila keseorangan, yang sentiasa di sampingku.. ..mak
Kata mak, perkataan pertama yang aku sebut....Mak
Bila bangun tidur, aku cari....mak
Bila nangis, orang pertama yang datang ....mak
Bila nak bermanja, aku dekati....mak
Bila nak bergesel, aku duduk sebelah....mak
Bila sedih, yang boleh memujukku hanya....mak
Bila nakal, yang memarahi aku....mak
Bila merajuk, yang memujukku cuma....mak
Bila melakukan kesalahan, yang paling cepat marah....mak
Bila takut, yang tenangkan aku....mak
Bila nak peluk, yang aku suka peluk....mak
Aku selalu teringatkan ....mak
Bila sedih, aku mesti talipon....mak
Bila seronok, orang pertama aku nak beritahu.....mak
Bila bengang.. aku suka luah pada..mak
Bila takut, aku selalu panggil... "mmaaakkkk! "
Bila sakit, orang paling risau adalah....mak
Bila nak exam, orang paling sibuk juga....mak
Bila buat hal, yang marah aku dulu....mak
Bila ada masalah, yang paling risau.... mak
Yang masih peluk dan cium aku sampai hari ni.. mak
Yang selalu masak makanan kegemaranku....mak
kalau balik ke kampung, yang selalu bekalkan ulam & lauk pauk.....mak
Yang selalu simpan dan kemaskan barang-barang aku....mak
Yang selalu berleter kat aku...mak
Yang selalu puji aku....mak
Yang selalu nasihat aku....mak
Bila nak kahwin..Orang pertama aku tunjuk dan rujuk.....mak

Aku ada pasangan hidup sendiri....
Bila seronok, aku cari....pasanganku
Bila sedih, aku cari....mak

Bila berjaya, aku ceritakan pada....pasanganku
Bila gagal, aku ceritakan pada....mak

Bila bahagia, aku peluk erat....pasanganku
Bila berduka, aku peluk erat....emakku

Bila nak bercuti, aku bawa....pasanganku
Bila sibuk, aku hantar anak ke rumah....mak

Bila sambut valentine.. Aku bagi hadiah pada pasanganku
Bila sambut hari ibu...aku cuma dapat ucapkan “Selamat Hari Ibu”

Selalu.. aku ingat pasanganku
Selalu.. mak ingat kat aku

Bila-bila... aku akan talipon pasanganku
Entah bila... aku nak talipon mak

Selalu...aku belikan hadiah untuk pasanganku
Entah bila... aku nak belikan hadiah untuk emak

Renungkan:
"Kalau kau sudah habis belajar dan berkerja... bolehkah kau kirim wang untuk mak?
mak bukan nak banyak... lima puluh ringgit sebulan pun cukuplah".

Berderai air mata jika kita mendengarnya........

Tapi kalau mak sudah tiada..........
MAKKKKK...RINDU MAK.... RINDU SANGAT....



Berapa ramai yang sanggup menyuapkan ibunya....
berapa ramai yang sanggup mencuci muntah ibunya.....
berapa ramai yang sanggup mengantikan lampin ibunya.....
berapa ramai yang sanggup membersihkan najis ibunya.......
berapa ramai yang sanggup membuang ulat dan membersihkan luka kudis ibunya....
berapa ramai yang sanggup berhenti kerja untuk menjaga ibunya.....
dan akhir sekali berapa ramai yang sembahyang JENAZAH ibunya......
Seorang anak mendapatkan ibunya yang sedang sibuk menyediakan makan malam di dapur lalu menghulurkan sekeping kertas yang bertulis sesuatu. Si ibu segera mengesatkan tangan di apron menyambut kertas yang dihulurkan oleh si anak lalu membacanya.Kos upah membantu ibu:
1) Tolong pergi kedai : RM4.00
2) Tolong jaga adik : RM4..00
3) Tolong buang sampah : RM1.00
4) Tolong kemas bilik : RM2.00
5) Tolong siram bunga : RM3.00
6) Tolong sapu sampah : RM3.00
Jumlah : RM17.00
Selesai membaca, si ibu tersenyum memandang si anak sambil sesuatu berlegar-legar si mindanya. Si ibu mencapai sebatang pen dan menulis sesuatu di belakang kertas yang sama.
1) Kos mengandungkanmu selama 9 bulan - PERCUMA
2) Kos berjaga malam kerana menjagamu - PERCUMA
3) Kos air mata yang menitis keranamu - PERCUMA
4) Kos kerunsingan kerana bimbangkanmu - PERCUMA
5) Kos menyediakan makan minum, pakaian, dan keperluanmu -PERCUMA
Jumlah Keseluruhan Nilai Kasihku - PERCUMA

Air mata si anak berlinang setelah membaca apa yang dituliskan oleh siibu. Si anak menatap wajah ibu,memeluknya dan berkata,
"Saya Sayangkan Ibu". Kemudian si anak mengambil pen dan menulis "Telah Dibayar" pada mukasurat yang sama ditulisnya.

Wednesday, May 6

Lagu Buat Renungan Semua Insan Yang Bergelar "ANAK"

Lagu ini. cikgu dengar ketika cikgu melawat blog tetamu blog ini iaitu blog http://muhamadazmi.blogspot.com. Blog Saudara Azmi, cikgu suka cara penyampaiannya yang bersahaja (emmmmm.....macam nak promosi pulak cikgu inikan!) tapi tak pa, yang baik tu, eloklah kita berkongsi bersamakan?
So, sama-samalah kita hayati bait-bait ayat ini. Cikgu tujukan lagu ini kepada semua insan yang bergelar ANAK (termasuklah diri cikgu sendiri!!)

Sunday, May 3

16 Cara Mendidik Anak berbudi Bahasa

Mengajar anak mengenai budi bahasa adalah suatu proses yang memerlukan masa yang berpanjangan dan bukan dalam masa tempoh yang singkat. Membentuk anak mengenai budi merupakan suatu proses yang berterusan. Anak – anak yang masih kecil suka akan peraturan dan secara umumnya suka akan sesuatu yang baru dalam hidupnya. Jadi apa kata ikuti panduan untuk membentuk budi bahasa dalam diri anak – anak dan anda sebagai boleh ibu bapa, suatu hari nanti boleh berbangga dengan hasilnya!.

Ajar anak-anak mengenai apa itu hormat.

- Secara tidak langsung membuatkan mereka belajar untuk menghormati orang lain. Bukankah segalanya bermulanya dari rumah? Jadi, cakap dengan baik kepada anak dan tingkah laku itu akan membuatkan anak melakukan perkara yang sama kepada orang lain.

Bantu lakukan kerja rumah.

- Biarkan anak melakukan kerja rumah yang mudah seperti membuang sampah ataupun membawa pinggan plastik dan diletakkan di atas meja. Aktiviti ini merupakan suatu pengenalan kepada anak untuk membantu ahli keluarga membersihkan rumah serta jangan lupa untuk mengajarnya asas tatatertib menggunakan telefon.

Praktik kesopanan dalam keluarga.

- Setiap ahli keluarga perlu mempraktikkan perkataan ‘ tolong ‘ dan ‘ terima kasih ‘. Jadikan ia suatu ungkapan yang wajib dalam keluarga. Jika anak terlupa untuk untuk mengucapkan terima kasih, buat sesuatu untuk mengingatkannya seperi berkata, ‘ Ibu sedang menunggu ni…’ dan pastinya dia sedar bahawa anda sedang menunggu untuk dia ucapkan ' terima kasih ‘.

Mudah meminta maaf dan memaafkan.

-Galakkan anak untuk meminta maaf apabila telah melakukan kesalahan. Jadikan ungkapan meminta maaf sebagai satu kebiasaan. Ini akan membuatkan dia lebih disenangi dalam pergaulannya.

Memberikan pujian.

-Berikan pujian berbanding kritikan apabila anak melakukan perkara yang betul. Bagi anak-anak, pujian adalah kata-kata yang menakjubkan. Biarkan anak tahu bahawa anda sangat bangga apabila dia menunjukkan sikap yang sopan setiap masa.

Kongsi permainan dengan kanak-kanak lain.

-Berikan kata-kata pujian apabila dia sedia berkongsi dengan orang lain. Katakan kepadanya sikap suka berkongsi barang membuatkan dirinya disukai ramai.

Jangan terlalu inginkan hasil yang cepat.

- Melatih anak mengenai budi bahasa bukan suatu yang mudah. Dalam tempoh itu pelbagai kesalahan dilakukan. Ia merupakan suatu proses percubaan sama ada boleh dilakukan atau tidak. Anak akan belajar dari kesilapannya.

Menggunakan penggunaan ayat yang betul.

-Jika anak menggunakan perkataan. ‘ Adik mahu air,’ betulkan penggunaan ayatnya dan berkata, ‘ Boleh ibu tolong ambilkan adik air,?’ dan minta anak anda ulangi ungkapan tadi.

Duduk di meja dengan kedudukan yang sopan.

- Jangan membuat bising dan makan dengan sopan supaya tiada makanan atau minuman yang tumpah. Paling penting, jangan bergaduh di meja makan.

Menjadi model tatatertib kepada anak.

-Jika mulut anda penuh dengan makanan, jangan bercakap kerana anak akan mengikut apa yang anda lakukan.

Berlatih untuk duduk diam di meja makan.

-Lakukan dalam tempoh masa 15 ke 20 minit. Ini akan mengajar anak berdisiplin di meja makan tanpa melakukan sebarang perbuatan yang mungkin membuatkan anda marah.

Gunakan perkataan ‘ tolong ‘.

-Guna perkataan ini apabila mahu meminta anak mengambil barang yang mahu. Pastikan barang itu mudah untuk diambil dan tidak mudah pecah.

Komen.

-Jangan membuat komen yang tidak baik mengenai makanan di hadapannya. Jika tidak mahu katakan ‘ tidak, terima kasih ‘

Minta kebenaran.

-Jika anak merampas barang permainan rakannya, katakan kepadanya,‘ perbuatan kamu ini tidak baik kerana mengambil barang kawan tanpa kebenaran’

Salam.

-Menghulurkan tangan untuk berjabat salam apabila berjumpa dengan orang yang lebih tua daripadanya. Ia mampu melahirkan perasaan hormat dalam diri anak.

Suara.

-Beritahu kepadanya tempat yang perlu bersuara kuat dan tempat yang perlu bersuara perlahan.

Ramai anak-anak sekarang belajar berkomunikasi dari rakan-rakan sebaya mereka. Akibatnya mereka mempelajari bahasa kasar dan bahasa yang tidak sesuai untuk berkomunikasi. Oleh itu, dedahkan hidup anak-anak dengan persekitaran yang cemerlang!

petikan artikel dari Majalah Pa & Ma

VCD Bacalah Anakku

Kepada ibubapa, guru2 atau pun bakal guru dan bakal ibubapa, di sini cikgu nak promosikan buku Bacalah Anakku. Namun sebelum tu marilah kita bersama-sama menonton dulu video yang cikgu kepilkan bersama ini untuk pemahaman yang lebih. Ini supaya semua yang berminat dapat penerangan yang lebih jelas mengenai kaedah fonetik yang digunakan oleh penulis buku ini ya! So, sama-samalah kita mengambil manafaat ini!

Saturday, May 2

Kenapa Ummi Mengandung?

“Ummi, kenapa Ummi penat?” tanya Naurah.

“Ummi bawa adik dalam perut,” jawab Ummu Saif.

“Boleh Naurah pegang?” soal Naurah.

“Yop pun nak pegang,” sampuk abangnya Saiful Islam.

“Imad… pegang!” si kecil Imad itu pun menyibuk sama.

Saya hanya tersenyum memerhatikan gelagat mereka. Kasihan melihat isteri saya yang sering keletihan. Terkenang zaman-zaman di perantauan dulu, Ummu Saif pengsan entah berapa kali di hospital semasa mengandungkan anak pertama kami.


Syukur Alhamdulillah, selepas Saiful Islam berusia 7 tahun, Naurah Sabihah masuk 5 tahun dan Imaduddin mencecah 3 tahun, kami dimurahkan rezeki oleh Allah untuk menyambut cahaya mata keempat yang bakal tiba Julai nanti, Insya Allah.

“Kenapa adik diam sahaja?” Saiful Islam bertanya.

“Dia tidur barangkali. Cuba rasa ini. Teka ini apa?” Ummu Saif mengajukan tangan anak-anak kami ke kiri kandungannya.

“Err, tak tahu,” kata Naurah.

“Kepala?” soal Saiful Islam.

“Bukan. Ini tangan adik. Kakinya di bawah sini!” Ummu Saif cuba mengilustrasikan kedudukan adik baru mereka di dalam perut itu.

“Hahaha!” semua orang ketawa. Terbayang-bayangkan si adik yang sedang baring terlentang di dalam perut Ummi mereka yang semakin sarat itu.

HIBA

Ada titik air mata hiba bergenang di mata saya. Berbau sesal.

Jika semasa Ummu Saif mengandungkan anak pertama dahulu, hampir setiap hari saya akan memegang, bergurau senda dan bercakap-cakap dengan anak kami. Namun dek perjalanan masa, kesibukan kerja masing-masing, keramahan itu ada kalanya terhilang dari mainan kami sekeluarga.

Saya merapatkan diri ke sisi isteri.

Anak-anak pun duduk sama di tepi.

“Assalamualaikum!” saya memberi salam.

“Ha, ha! Dia bergerak!” kata Ummu Saif.

Anak-anak kami pun jadi seronok dibuatnya.

“Susah tak bawa adik dalam perut? Cuba tanya Ummi?” saya bertanya kepada anak-anak.

“Ummi, susah tak bawa adik dalam perut?” tanya Saiful Islam kepada Ummi.

“Tentulah susah. Berat tahu! Boleh tambah 20kg!” kata Ummu Saif kepada anak kami.

Tentu sahaja susah. Tidak ada suatu tugas berat yang dipikul oleh seorang manusia seberat proses mengandung dan melahirkan anak. Hilang selera makan, muntah-muntah, demam, urat berpintal-pintal di kaki (varicose vein), tubuh bengkak air (water retention), sakit pinggang dan serba serbi jadi tidak kena.

Itulah realitinya sebuah kehamilan.

“Kenapa Abi tak mengandung? Abi kan kuat?” tanya Saiful Islam.

“Haha, budak ni! Abi mengandung juga, tapi tak ada baby!” saya bergurau.

Anak-anak kebingungan.

Benar sekali…

FIZIKAL, RASIONAL, EMOSIONAL

Jika difikirkan beban mengandung, bukankah lebih wajar Allah Subhanahu wa Ta’aala jadikan para suami yang mengandung. Mereka ada kekuatan fizikal. Mahu mengangkat tong gas di atas bahu kanan dan kiri pun tidak punya masalah. Sepatutnya kekuatan fizikal itu digunakan untuk memikul tugas yang berat ini… hamil dan seterusnya melahirkan anak.

Tetapi saya terkenang kepada kata-kata Imam al-Ghazzali, bahawa “lelaki diciptakan Allah 9 rasional 1 emosi dan perempuan diciptakan Allah 1 rasional 9 emosi”.

Ya, kekuatan wanita itu adalah pada emosinya. Tinggi EQ!

Emosi itulah kelayakan untuk seorang manusia hamil.

Emosi untuk sabar dengan berat dan payahnya 9 bulan mengandung. Emosi untuk membelai, memberi makan kepada kandungan seperti memberi makan kepada diri sendiri. Emosi yang kerana emosi itulah, alam bayi di dalam kandungan digelar ALAM RAHIM, iaitu ‘alam kasih sayang’.

Kasih sayang yang sulit untuk ditemui dalam jiwa lelaki, biar pun fizikalnya sasa dan mentalnya berkuasa.

Aduhai anak-anak, sesungguhnya engkau tidak lahir ke dunia ini, melainkan engkau pernah dipeluk kasih dan sayang seorang ‘ibu yang rahim’ di ALAM RAHIM.

TIBA-TIBA

“Abang, rasanya nak bersalin dah ni!” jerit Ummu Saif.

“Apa???” saya panik dan sesak nafas terkejut dengan jeritan itu. Tercungap-cungap tidak cukup nafas.

“Haa!!!”, aduhai…. rupa-rupanya saya bermimpi. Sudah nak masuk anak keempat, masih ada mimpi-mimpi sebegini lagi?

Peluh di dahi saya kesat.

Segera menoleh ke sisi, terlihat isteri yang tidurnya tidak lena melayan resah badan dengan sarat kandungan.

“Tidurlah sayang. Biar abang bancuhkan susu Imad itu,” saya bingkas bangun meraba gelap untuk melayan tangisan Imad yang terkejut oleh kejutan saya tadi.

Semoga Allah limpahkan seluas-luas cinta dan kasih-Nya buat bondaku dan bonda isteriku yang telah mengandung dan membesarkan kami dengan kasih sayang, semoga cinta dan kasih-Nya juga disiramkan ke hati dan jiwa isteriku, yang bermujahadah dalam cinta dan kasih kami, untuk mengandung, melahir dan membesarkan anak-anak penyejuk mata.



“Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung keletihan demi kekeletihan (dari awal mengandung hingga akhir menyusunya), dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun; (dengan yang demikian) bersyukurlah kepadaKu dan kepada kedua ibubapamu; dan (ingatlah), kepada Akulah jua tempat kembali (untuk menerima balasan)” [Luqman 31: 14]
Selamat Hari Ibu

artikel ini dipetik dari laman - ABU SAIF @ www.saifulislam.com

Friday, May 1

Selamat Bercuti Hujung Minggu.....

Sempena cuti 1 Mei 2009 iaitu sempena cuti Hari Pekerja, cikgu (yang juga bercuti! yahooooo!) mengucapkan selamat bercuti kepada semua pekerja termasuklah para ibu yang bekerja dirumah dan tidak mempunyai cuti tahunan atau cuti kecemasan atau cuti sakit atau cuti hujung minggu atau cuti kelepasan am atau apa-apa cuti pun! (oh! kasihan sungguh kepada pekerja yang bergelar ibu dan isteri ini!)

Namun itu semua bukanlah satu bebanan bukan, wahai para ibu dan isteri? Ini kerana, apa yang kita buat adalah satu amanah, tangungjawab. So, jalankanlah seikhlas mungkin, kerana ganjaran atau gaji yang kita tidak perolehi disini (dunia ini), akan kita perolehi di dunia kita yang kekal iaitu di dunia akhirat........

Nikmatilah lagu ini, dituju khas buat perempuan yang bergelar isteri!

Wahai ibubapa sekalian.........(untuk renungan bersama)

Amat jarang kita mendengar ibu bapa mendedahkan anak-anak kepada konsep dan perintah DAKWAH.

Bukan sahaja daripada ibu bapa kepada anak, malah di dalam masyarakat kita sendiri. Dakwah adalah sebahagian daripada keganjilan Islam di akhir zaman ini. Jika disebut bab solat, semua orang tahu bahawa solat itu sebahagian daripada Islam. Jika dibicarakan soal zakat, maka pembayar zakat, penerima zakat, amil zakat dan orang yang enggan membayar zakat, semuanya tahu bahawa zakat itu adalah salah satu daripada binaan Islam.

Begitu juga dengan aurat, mengaji Quran dan menghormati ibu bapa.

Tetapi tidak dengan dakwah.

Dakwah urusan orang berketayap berjanggut. Dakwah itu subjek orang yang keluar 40 hari. Dakwah itu kerja ustaz-ustaz. Macam-macam idea tentang dakwah, memencilkannya daripada kehidupan Muslim.

Apatah lagi untuk seorang ibu atau bapa mengajar anak tentang dakwah.

Malah apa yang banyak berlaku ialah ibu bapa berpesan kepada anak-anak menjauhkan diri daripada dakwah. Mereka lebih tenang melihat anak yang bertudung tiba-tiba mencabut tudung, berbanding dengan anak yang bertudung tiba-tiba melabuhkan tudungnya.

“Gila dakwah,” kata mereka.

NASIHAT LUQMAN

Keganjilan itu, tidak pada manusia yang kaya hikmah bernama Luqman.

Nasihat-nasihat beliau kepada si anak, penuh tertib dan mendalam pengertiannya. Tidak jemu-jemu ahli Tafsir mengkaji dan menghuraikan keindahan dan ketinggian nilai pada nasihat Luqman kepada anaknya.

Di antara sederetan nasihat beliau kepada anaknya, yang disampaikan dengan penuh kasih sayang pada ungkapan kalimah Ya Bunayya (wahai anakku sayang), adalah nasihat beliau tentang DAKWAH.



“Wahai anak kesayanganku, dirikanlah solat, dan suruhlah berbuat kebaikan, serta laranglah daripada melakukan perbuatan yang mungkar, dan bersabarlah atas segala musibah yang pasti menimpamu. Sesungguhnya yang demikian itu adalah dari perkara-perkara yang dikehendaki diambil berat melakukannya” [Luqman 31: 17]

Tiada perintah yang lebih besar berkaitan dengan hablun min Allah selain daripada solat. Dan tiada perintah yang lebih penting berkaitan hablun min al-Naas selain daripada perintah dakwah berupa amar ma’ruf dan nahi munkar.

Luqman tidak bertangguh menasihat anaknya tentang hal ini. Biar pun kita tidak mempunyai sebarang maklumat sahih berkenaan dengan profail si anak, namun lenggok bahasa Luqman memperlihatkan bahawa anaknya itu berada di usia yang muda. Sebahagian daripada nasihat Luqman kepadanya, adalah pada menyatakan tentang tuntutan dakwah.

Malah Luqman tidak sekadar mengingatkan anaknya tentang tuntutan dakwah, beliau juga mendedahkan si anak tentang realiti dakwah.

“…dan bersabarlah atas segala musibah yang pasti menimpamu.”

Dakwah itu sasarannya manusia.

Halangannya adalah syaitan dan nafsu.

Dakwah itu suatu tugas. Upahnya adalah ujian yang mendatang. Ia bukan jalan yang senang. Pendakwah pasti teruji. Justeru bersabarlah wahai anak dan sekalian yang menyeru, ini jalannya semenjak dahulu. Teruji dengan kesengsaraan, mungkin juga oleh kesenangan dan kemewahan. Apa-apa sahaja yang bakal melintang di jalan dakwahmu, bersabarlah.

Nasihat Luqman tentang dakwah kepada si anak, disampaikan dengan penuh sedar. Sabar dan proaktif, begin with the end mind juga disuluh secerahnya. Dan biar pun begitu realiti dakwah, ia adalah urusan yang besar. Tekadkan azam dan berikan komitmen.

SILIBUS IBU BAPA

Luqman mengajar anaknya tentang dakwah.

Ia juga tugas kita sebagai ibu bapa untuk mendidik anak agar berhasil melahirkan generasi pendakwah di masa hadapan. Langkah pertama untuk menyemai pemikiran dakwah di minda dan jiwa anak-anak, adalah dengan menyuntik kepedulian kepada jati diri mereka.

Didiklah anak-anak agar mereka saling mengambil berat di antara satu sama lain.

Bermula dari situ, insan kecil yang berjiwa peduli ini akan sampai masa dan ketikanya mereka menyambut dakwah dengan fitrah, tanpa kesah dan tanpa beban gelisah.

Dakwah itu fitrah… suburkanlah!

artikel ini dipetik dari laman - ABU SAIF @ www.saifulislam.com

Saturday, April 25

Untuk semua ibu dan guru......

untuk post kali ini, cikgu nak berkongsi lagu ini bersama semua perempuan yang bakal bergelar ibu, semua perempuan yang telah menjadi ibu dan juga semua perempuan yang mempunyai naluri keibuan - itu sudah tentukan ;D!

Saturday, April 18

Majlis Perpisahan Mohd Hidayat

Anak cikgu yang seorang ini, akan berpindah mengikut ibunya yangn berpindah ke Kota Kinabalu, Sabah! Ibunya berpindah ke sana untuk bersama sang suami yang telah pun berada di sana 2 tahun yang lalu.
Maka, si ibu pun menyediakan sudikit jamuan untuk guru2 dan rakan di sekolah, sempena memperingati majlis ini, maka cikgu ingin mengabdikan gambar kenangan ini di blog. Semoga Hidayat dan keluarga di sana dapatlah melepaskan kerinduan pada kami melalui blog ini! (eh! pilu pulak perasaan cikgu sekarang!)
Anyway, semoga hidayat dapat meneruskan pembelajaran di sana and jangan lupa kami di sini!

Ini Gambar hidayat bersama Cikgu syikin tapi ada interfrem dr Ayrill - dia pun nak tolong potong kek jugak!

Ini gambar Hidayat makan bersama2 kawan-kawanya!

Gambar kek perpisahan dari Hidayat!

Sunday, March 29

Galak Anak Baca

Antara buku dan televisyen, yang mana satu lebih menarik perhatian anak anda?

Jika di buat tinjauan rambang, tentu ramai ibubapa mengatakan anak mereka lebih gemar menonton televisyen berbanding menumpukan perhatian terhadap bahan bacaan.
Kalau menonton televisyen, memang mudah terleka, apatah lagi jika ia rancangan diminati dan ditunggu. Apapun, jika inginkan kejayaan anak, ibubapa perlu membuat peraturan menonton televisyen untuk anak.
Hadkan waktu menonton bagi membolehkan masa yang ada digunakan untuk mengulangkaji pelajaran, membuat kerja rumah dan beriadah. Selain itu, ibubapa perlu mengawasi pendedahan anak kepada permainan video dan internet.
Anda boleh membuat peraturan tidak membenarkan anak menonton televisyen ketika minggu persekolahan. Mereka cuma boleh menonton pada waktu hujung minggu atau jika mahu memberi kelonggaran, mereka juga boleh berbuat demikian pada Jumaat iaitu hujung minggu persekolahan.
Syaratkan anak cuma boleh menonton atau bermain selepas menyiapkan kerja sekolah dan mengulang kaji pelajaran atau waktu bermain pada jam tertentu.
Semaikan minat membaca dalam diri anak sejak kecil. Selain memperbanyakkan amalan bacaan al-Quran sewaktu mengandung, ibu boleh membacakan cerita untuk anak dalam kandungan bagi membiarkan ia terbiasa dengan suara ibu.
Ketika anak masih kecil, belikan bahan bacaan berwarnadan mempunyai ilustrasi menarik bagi menarik minat anak. Luangkan masa membaca buku cerita untuk anak. Cara itu dapatmeningkatkan kemampuan otak anakdan memperbanyakkan perbendaharaan katanya.
Terbit perasaan ingin tahi mengenai kesudahan cerita hingga membuatkan anak menumpukan sepenuh perhatian terhadap penceritaan anda. Perasaan ingin tahu itu mendorong mereka untuk bertanya dan membuat andaian cerita selanjutnya.
Sesekali, tanya si kecil apa kemungkinan yang berlaku pada pengakhiran cerita bagi merangsang daya imaginasi anak. Mereka akan berusaha mencari jawapan sendiri membuatkan otak sentiasa berfikir.
Ajak anak ke kedai buku untuk memupuk tabiat suka membaca. Selepas memilih bahan bacaan bersesuaian dengan usiaanak, biarkan pula anak memilih satu atau dua bahan bacaan yang mereka sukai.
Jika mereka seronok merasai pengalaman masuk ke dalam ‘dunia buku’, ajak pula mereka ke perpustakaan untuk ‘pengembaraan’ lebih luas.
Luangkan masa bersama anak memilih bahan bacaan yang sesuai di khazanah ilmu itu. Anak akan mengalami sendiri suasana membaca dengan penuh tumpuan kerana keadaan perpustakaan yang sunyi.
Setiap tahun, pelbagai jualan buku secara besar-besaran diadakan dengan nama seperti pesta buku atau pasar buku. Ini masanya anda mencari pelbagai jenis bacaan dengan tawaran harga istimewa. Bawa anak ke pesta buku untuk menunjukkan kepadanya budaya mencintai ilmu di kalangan masyarakat kita.
Selain menyediakan suasana kondusif atau bilik bacaan di rumah, pupuk minat anak untuk membaca walau di mana saja.
Tidak semestinya ketik hendak membaca, mereka perlu ada di tempat khusus. Biasakan membaca pada waktu terluang atau beberapa tempoh sehari sehingga ia menjadi amalan.
Hadiahkan buku kepada anak sebagai galakan minat membaca.
Walaupun pada zaman kecanggihan teknologi masa kini, maklumat boleh didapati menerusi pelbagai cara, membaca adalah sumber utama ilmu pengetahuan.
Pantau bahan bacaan anak dan alihkan tumpuan mereka terhadap bahan bacaan bermanfaat serta dapat meluaskan pengetahuan.

"Hadiahkan Buku Kepada Anak sebagai galakan"

petikan ini diambil dari Mingguan Metro (29 Mac 2009) - sekadar untuk perkongsian bersama.

Wednesday, March 25

Kursus Kaedah Mengajar "Bacalah Anakku"

Cikgu nak tolong iklankan kursus ni! Kalu ada ibubapa atau guru yang berminat boleh terus hubungi ReadNetwork ye! (untuk imej yang lebih jelas, sila klik di iklan ini ya!)

Tuesday, March 24

Cara-cara Merangsang Minat Membaca



Ibu bapa profesional sentiasa merangsang minat membaca. Sewaktu tiga tahun pertama usia anak, otak berkembang dengan pesat dan mampu menyerap dengan mudah apa sahaja rangsangan yang diterima.

Peluang ini harus digunakan dengan bijak oleh ibu bapa untuk merangsang otak anak dan mengajar mereka sebanyak mungkin kemahiran terutamanya kemahiran membaca.

Kebolehan membaca merupakan rangsangan yang amat bererti untuk meningkatkan tahap kecerdasan kanak-kanak.

Namun dalam ghairah merangsang intelektual anak-anak, ibu bapa harus peka kepada keinginan dan minat anak pada waktu itu.

Paksaan dan rangsangan yang terlalu banyak mungkin akan membosankan dan membebankan anak.

* * * * * *


Perkara pokok yang perlu dititikberatkan adalah menanamkan minat. Menanam minat membaca boleh dilakukan dengan pelbagai cara dan seharusnya dibuat dengan penuh kesabaran tanpa paksaan.

Antara cara menanam minat membaca ialah:

Sewaktu hamil, eloklah ibu membaca al-Qur’an atau berzikir dan diperdengarkan kepada janin.
Melapangkan sedikit masa untuk mengajar anak. Masa tersebut perlu diisi dengan aktiviti yang berkualiti. Contoh aktiviti: Tuliskan satu perkataan ringkas dengan besar dan berwarna. Bacakan dan eja dengan jelas dan penuh kasih sayang. Atau gunakan kad bergambar (flash card) dan diikuti dengan tulisan. Tunjukkan kepada anak gambar, kemudian eja perkataan atau maklumat berkenaan gambar tersebut.
Semasa di dalam kenderaan, bacakan atau baca bersama-sama anak-anak nama-nama jalan, nombor plet kereta di hadapan, papan tanda iklan dan sebagainya.
Tunjukkan contoh teladan iaitu ibu bapa seharusnya menunjukkan minat membaca dengan cara selalu membaca di hadapan anak.
Semasa ibu atau ayah membaca, letakkan anak yang masih bayi di pangkuan dan bacalah dengan suara yang agak kuat.
Sentiasa membawa anak ke medan ilmu seperti ke pesta buku, pameran buku, ke kedai buku, ke perpustakaan dan seumpamanya.
Jika bercadang memberikan hadiah, belilah hadiah buku seperti buku cerita, ensaiklopedia, kamus, buku bergambar dan sebagainya.
Membiarkan anak bermain dan ‘bergaul’ dengan buku. Jangan membeli buku tetapi disimpan di dalam almari sahaja.
Menyediakan peruntukan kewangan atau tabung untuk membeli dan menyediakan bahan-bahan bacaan, termasuk langganan majalah kanak-kanak dan menyediakan perpustakaan di rumah.
Jangan memarahi anak kecil yang bermain dengan buku-buku anda. Sebaliknya buku-buku perlu diletakkan pada tempat yang mudah diambil oleh anak.
Membacakan buku cerita dan kisah-kisah nasihat kepada anak. Contohnya sewaktu minum petang atau sebelum tidur. Aktiviti ini boleh dimulakan seawalnya apabila anak telah berusia 6 bulan.
Menyediakan tempat khas supaya anak boleh mengambil dan menyimpan sendiri buku. Boleh juga disediakan beg atau bakul khas supaya anak boleh membawa buku ke mana sahaja terutamanya semasa perjalanan jauh.
Membiasakan membeli buku jika anak meragam sebagai menggantikan mainan untuk mententeramkannya.
Sentiasa memberi pujian dan penghargaan kepada usaha-usaha dan pencapaian anak untuk membaca.

[Petikan daripada buku “Mendidik Anak Pintar Cerdas” tulisan Dr Hasan Hj Mohd Ali, terbitan Utusan Publications & Distributors] - Posted in Baca Anakku Baca by Najibah (bukuria-malaysia.com)

Sunday, March 22

Faktor Mempengaruhi Keperibadian Anak.


glitter-graphics.com

Dalam Islam telah menggariskan beberapa faktor yang boleh menetukan peribadi anak-anak. salah satu faktor tersebut adalah Pengaruh Ibubapa.
Seperti kata pepatah "melentur buluh, biarlah dari rebungnya". Perumpamaan itu bersesuaian dgn pengaruh ibubapa dalam membentuk keperibadian anak. Jika mahu anak-anak menjadi anak yang soleh atau solehah, maka perlu mula dari awal lagi. Selagi masih lembut dan masih dapat diberi didikan, selagi itulah ibubapa perlu membimbing anak2 agar mereka selamat di dunia dan akhirat.
Anak-anak yang baru lahir bagaikan kain putih, maka ibubapalah yang akan mencorak mereka.....Jika mahu anak2 menjadi anak yang baik, taat, sopan santun, maka perlulah diasuh dari kecil. Jangan ambil ringan dengan mempercayai bahawa anak2 yang kecil terlalu awal untuk dibentuk.
Sifat semulajadi dididik dengan dorongan. Dengan itu sifat semulajadi yang baik ini perlu digalakan dan diberi pujian. Sebaliknya sifat semulajadi yang tidak baik perlu dilarang, ditegur dan diberi peringatan.
Sebaik-baik pendidikan ialah ibubapa sendiri menunjukan teladan yang baik - "Bapa borek, anak rintik". Umpamanya jika ingin mendidik anak agar rajin bersolat, maka ibubapa yang terlebih dahulu memulakannya. Contohnya, ibubapa perlu sentiasa mengajak anak2 bersembahyang berjemaah dirumah.

Saturday, March 21

Hari Bersejarah Buat Cikgu Liza

Hari ini hari yang paling bersejarah buat Cikgu Liza kerana hari ini adalah hari raja sehari buatnya!

SELAMAT PENGANTIN BARU buat Nooraliza dan Hashim!

Cantik Cikgu Liza mengenakan busana ungu sedondon dgn pasangannya. cikgu tiba sedikit lewat, kira2 jam 1 tengahari kerana menunggu suami yang perlu menghadiri mesyuarat di Alor Star terlebih dahulu.
Syukur, walaupun sedikit terlewat, namun cikgu sempat berjumpa dgn pasangan raja sehari ini sebelum mereka berangkat ke rumah pengantin lelaki.
Kenduri di pihak lelaki juga di adakan hari ini kerana mereka tinggal berdekatan! ooo..rupanya sekampung juga jodohnya! Semoga berbahagia ke anak cucu ya!
Walaupun cikgu terlewat, namun sempat jugak kami bergambar kenangan di hari bersejarah ini. Cikgu upload kan disini untuk dikongsi bersama ya!

Ini Kad Jemputannya, tema ungu rupanya!




Semoga menjadi seorang isteri yang solehah ya!



Tuesday, March 17

School Holiday



Cuti pertengahan penggal pertama telah pum bermula. Cikgu rasa sedikit lega dan lapang kerana dapat sedikit rehat dari rutin2 harian waktu sekolah. SELAMAT BERCUTI ANAK-ANAK!
Tapi buat cikgu yang juga seorang ibu, tiada istilah cuti di rumah. Waktu cuti inilah, lagi sibuk. Nak tau kenapa? Ini kerana bila anak2 ada dirumah, maka bertambah2 sibuklah cikgu menguruskan anak2(cikgu jugak yang tak kurus!), yang tinggal di rumah asyik nak bergaduh, kena htr anak pi tusyen krn tahun nak ambil exam SPM, ada yg kena pi sekolah krn ada latihan coral speaking, ada juga yg kena pi sekolah ada bahasa bermadah (ala coral speaking versi bahasa melayu)

Saturday, March 14

March - Birthday kids

This month's birthday kids, ramai la sungguh2. rasanya 10 orang. so cikgu pun sponser 2 biji kek kerana 1 kek untuk anak cikgu sendiri yang menyambut ulang tahunnya yang ke 6. (dah besar dah anak mama!) tengoklah ragam anak-anak makan kek. buat cikgu rasa lapar pulak!
This time, cikgu will upload the pictures using slide presentation. Hope readers will like it!

Thursday, March 12

Mempelajari Bahasa Inggeris sebagai Bahasa Kedua (Bhgn 2)


Sambungan....

Ada dua faktor kepada kejayaan kanak-kanak mempelajari Bahasa Inggeris sebagai Bahasa Kedua iaitu
1. Strategi (psikologi pembelajaran bahasa kedua bagi kanak-kanak)
dan
2. persekitaran bahasa yang diperlukan

Di sini cikgu akan membincangkan mengenai strategi terlebih dahulu.

> kanak=kanak tidak mengetahui kepentingan bahasa kedua. Bahasa diperlukan untuk membolehkan mereka bermain. Walaupun bahasa yang digunakan tidak sempurna tatabahasanya, tetapi jika mereka mampu mendapat respon yang dikehendaki, maka mereka yakin mereka sudah berjaya menggunakan bahasa tersebut.

> kanak-kanak (terutama yang lebih kecil iaitu bawah 7 tahun) tidak menjadikan perbezaan bahasa sebagai masalah utama mereka. Mereka tidak kisah kepada perkara yang mereka tidak fahami. keadaan ini menjadikan mereka dapat berkawan dengan kanak-kanak lain walaupun bahasa pertuturan mereka tidak sama.

Contohnya: Jika kanak-kanak ini bercampur dengan kawan-kawan yang pelbagai bangsa, jika kita perhatikan (dari pemerhatian cikgu sendiri), kanak-kanak ini tidak mengambil masa yang lama untuk menyesuaikan diri dengan kawan-kawan yang lain. Dengan mudah mereka boleh terus bermain, walaupun bahasa komunikasi mereka tidak sama.

> Kanak-kanak memang menyukai keadaan yang berulang-ulang, teratur dan selamat. Mereka tidak jemu di dalam melakukan perkara yang sama berulang-ulang kali.Oleh itu jika mereka didedahkan kepada bahasa yang sama secara berulang-ulang, mereka rasa seronok dan mula meminati bahasa tersebut.

Saturday, March 7

Mempelajari Bahasa Inggeris sebagai Bahasa Kedua (Bhgn 1)


Dunia sekarang adalah dunia tanpa sempadan. Terlalu banyak maklumat di sebarkan dalam bahasa utama dunia iaitu bahasa inggeris. Tidak dapat cikgu nafikan, tanpa penguasaan bahasa inggeris, boleh dikatakan untuk mendalami ilmu sedikit mencacatkan.
Cikgu bukanlah bermaksud, kita perlu meninggalkan bahasa ibunda. Sudah semestinya tidak! Bahasa inbunda perlu tetap kita sanjungi, tetapi tidak salahkan jika kita dapat menguasai lebih dari satu bahasa, bukankah itu satu kelebihan?
Oleh itu, bilakah masa yang sesuai untuk kita mula mengajar anak2 bahasa kedua ini? Menurut satu kajian, masa yang paling sesuai untuk mengajar bahasa kedua ini kepada kanak-kanak ialah pada umur mereka belum menjangkau setahun.
Adakah ini terlalu awal? Sudah tentu tidak, kerana pada ketika ini anak-anak ini sedang giat membina unit-unit bahasa dalam otak mereka. Semua percakapan didengari dan direkodkan dalam sel-sel otak dalam unit bahasa. Walaupun pada ketika ini, mereka masih belum boleh bertutur.
Jadi, untuk ibubapa yang inginkan anak-anak mereka boleh menguasai bahasa inggeris sebagai bahasa kedua, bolehlah mulakan dirumah secara berperingkat. Ulanglah perkataan-perkataan tertentu untuk penggunaan dirumah supaya anak-anak dapat mengingatnya.
Cikgu ingin mencadangkan, ibubapa boleh bermula dengan ucapan "Good morning" atau "how are you today?". Persekitaran yang baik dan memberangsangkan dapat membantu penguasaan bahasa kedua untuk anak-anak.

Monday, March 2

“Bacalah!” (Read!)

by BFO

My earliest memory with Abah; my late father was going to bookstores during the weekends. Kaklong, Kakngah, Tam and I would be given the chance of picking one book each, which we would devour from cover to cover. I remembered Abah sometimes sitting down and reading my books with me. It could be that very act of my father, or my own inborn affinity towards books, or a combination of both – that I remain a bookworm until this very day. My three sisters are booklovers too, more so than our younger siblings; the fifth, sixth and seventh kids.

One could argue that they - Pip, An and Inah (my three youngest siblings) do not have the same relationships with books like us the elders because they were born in the era of technology where computers and walkmans had just started to rule the day. Then the handphones and iPods came along and became perpetual appendages to the kids’ ears and hands. Technological invasion aside, I would also point out that Abah was much busier too by then. He could not afford the time (not money) to take them to bookstores like he did with us, let alone sit and read with them.

I always encouraged the parents that I have worked with to read to, and with, their children. Some of them have already done so, and some were amenable to the idea and would try it out, while others would say –
“… mana saya nak cari masa Cik B?”
(“where do I find the time (for it) Miss B?”)

“… saya sendiri tak minat buku…”
(“…even I am not interested in books..”)

And another professional said to me –
“Malaysian generally do not read to their kids lah, B!”

Well, my friend’s observation is probably true. I reckon Malaysians have more handphones per household than books – although I don’t have the statistics to back up my claim (and neither did my friend, mind you). Nonetheless, not-so-recently I had read on a sound research study done in Britain about how reading, kids (sons, more specifically) and parents (fathers are the highlight) are intertwined, and I’d like to share it with you here. Do read on.



Boys read if Dad does

* by Adele Horin, December 1, 2008, from www.essentialbaby.com.au

A study has shown that fathers can raise boys' interest in reading simply by setting a good example and reading more themselves.

A study by Killian Mullan, a research associate at the Social Policy Research Centre at UNSW shows in two-parent families the boys who read the most have fathers who also like to read a lot. And the girls who read the most have mothers who read.

In lone-mother families, boys and girls are equally influenced by their mothers' love of reading.

But parents have to devote at least 50 minutes a day to a book, newspaper or magazine to have any influence on their children's reading habits. And they have to read where their children can see them.

The research is based on time-use diaries on a typical day of two-parent and lone-mother families in Britain.

However, very few parents read so much and only 17 per cent of the boys and 26 per cent of the girls read anything on the day examined, homework excluded.

Dr Mullan will present his findings at the International Association for Time Use Research conference in Sydney starting today.


BFO is related to Intan Gemilang by virtue of being the sister of its founder. Views expressed in BFO’s articles are hers alone and may not represent Intan Gemilang’s. BFO is a speech-language pathologist and an academic staff member of a university in Kuala Lumpur. She is currently completing a PhD degree in deafness studies in Australia.

Friday, February 27

Belajar Membaca Melalui Pendekatan Multisensory

Mengajar anak membaca tidak semesti menggunakan buku atau bahan-bahan bercetak semata-mata. Kemahiran membaca boleh dibentuk melalui pendekatan, kaedah dan medium yang berbagai. Rangsangan yang diberikan kepada pelbagai deria yang ada (sentuh, pandang, dan dengar) akan meningkatkan dan mempercepatkan pemahaman anak-anak kepada asas-asas kemahiran membaca.
Untuk menguasai kemahiran membaca dengan baik seseorang kanak-kanak itu perlulah dirangsang deria pandang dan deria dengarnya. Ini kerana melalui deria pandang anak-anak akan kita perkenalkan dengan bentuk-bentuk huruf... sementara deria dengar pula memberikan maklumat bunyi (fonik) huruf yang dilihatnya. Untuk lebih menarik dan tidak membosankan anak-anak, ajarlah sambil menyanyikan lagu-lagu fonik yang menghiburkan.
Cubalah...!

Saturday, February 21

February - Birthday Kids

Haa....ini gambar terbaru untuk birthday kids February. tengoklah keletah anak-anak. Nak tunggu mereka berhimpun di hall memang lambat. kena beri arahan berkali-kali, tambahan pula masa sampai di tempat perhimpunan, kek telah pun diletakan di atas meja. apa lagi, semua nak tengok kek dulu.

lepas tu tengok yang ni pula!

Cepat tak mereka makan. punyalaa seronok dapat makan kek...


Friday, February 20

Kecuaian

Posting kali ini, ada sedikit kelainan. Ianya bukan berkaitan dengan anak-anak tapi berkaitan dengan cikgu sendiri. Semoga apa yang akan cikgu ceritakan, akan memberi manafaat bersama ye!
Hari ini adalah hari untuk tadika meraikan harijadi anak-anak tadika utnuk bulan Februari. Maka cikgu pun membawa kamera digital Canon IXUS yang baru masuk 3 minggu cikgu beli. Oleh kerana, hari ini cikgu sedikit kelam-kabut, maka setelah cikgu keluar berurusan, maka cikgu pun sampai semula ke tadika pada jam lebih kurang 10.40 pagi. Segala bersiapan sambutan telah hampir selesai, cuma menunggu anak-anak berhimpun sahaja.
Semasa masuk ke tadika, cikgu telah pun terlupa untuk mengambil kamera yang tertinggal didalam kereta, maka cikgu pun keluar untuk mengambilnya........(di sini cikgu telah pun cuai) ketika masuk semula ke tadika, cikgu telah terlupa untuk mengunci semula kereta. Di ketika itu ada sebuah beg yang mengandungi fail2 dan juga kunci tadika.
Selepas selesai sambutan harijadi, maka anak-anak pun boleh pulang, di waktu ini cikgu2 lain perasan ada sebuah motosikal yang dinaiki oleh 2 orang pemuda menghampiri kereta cikgu yang di parkir di hadapan tadika. Maka peluang telah pun terbuka untuk sipencuri untuk mengambil beg di dalam kereta. Kejadian itu berlaku begitu pantas, walaupun di jerit oleh cikgu2 lain, tetapi si pencuri itu nekad untuk mengambil beg yang sebenar tidak mempunyai barang berharga untuk mereka tetapi berharga untuk cikgu.
Cikgu benar-benar terkilan, jika tadi, cikgu lebih berhati2 dan tidak cuai maka kejadian ini tidak akan berlaku. Ralat ini bukan kerana kehilangan beg yang berisi buku dan dokumen tetapi lebih kepada rentetan peristiwa tersebut telah menyebabkan cikgu menjadi lebih sibuk. Di mana cikgu perlu pergi ke balai polis untuk membuat aduan, perlu menunggu pegawai penyiasat untuk mengambil gambar dan cap jari di kereta dan juga cikgu terpaksa membeli set padlock yang lain untuk mengambil langkah selamat setelah kunci tadika itu dicuri.
Jadi cikgu ingin mengingatkan diri cikgu sendiri dan pembaca yang lain, lebih berhati-hati dan jangan ambil mudah, walau pun kereta itu berada di hadapan mata.

January - Birthday Kids



This is kids that celebrated their birthday in january 2009. Alamak! sorry la...Cikgu lambat masukan dalam blog ni. Anyway, better late then never! Sorrry...... no cake and balloon!

Sunday, February 15

Kaedah Fonetik


Apa itu kaedah fonetik?


Kaedah fonetik menekan penguasaan hubungkait di antara huruf-huruf dan bunyi-bunyinya. Kajian telah menunjukan bahawa otak manusia membaca dengan membunyikan bunyi huruf-huruf bukan membunyi nama-nama huruf. Oleh sebab sebutan perkataan bahasa melayu memang terbit secara langsung daripada gabungan bunyi-bunyi huruf, mengajar membaca menggunakan kaedah fonetik adalah antara yang terbaik.

Tambahan pula kaedah fonetik hanya mensyaratkan kanak-kanak mengenal dan mengingat hanya 25 huruf dan bunyinya sahaja. Ini berbeza dengan kaedah suku kata atau mengeja yang mana kanak-kanak perlu mengenal nama huruf atau mengingat berpuluh-puluh pola suku kata yang sangat membebankan kanak-kanak. Kaedah fonetik sebaliknya amat mudah, cepat, lancar dan sejiwa dengan kanak-kanak seawal usia 3 tahun.

Bagi pendapat peribadi saya sendiri, yang telah menggunakan kaedah ini sepenuhnya sejak 2003 lagi. Ianya amat berkesan dalam mengajar anak-anak membaca terutamanya anak-anak yang lemah atau sedikit lembab (slow learner). Ini kerana, anak-anak ini tidak perlu menghafal nama-nama huruf untuk membaca. Mereka hanya perlu mengingat simbol huruf dan bunyinya sahaja. Jadi langkah pembelajaran telah di permudahkan. Jangan risau jika anak-anak ini tidak mengenal nama huruf-huruf. Bagi saya, nama huruf hanyalah nama sahaja. Ianya tidak membawa sebarang bunyi untuk dibaca. Yang penting, dengan mengunakan kaedah fonetik, anak-anak ini dapat membaca dengan lancar bersama intonasi yangn sesuai.

Friday, February 13

Circle Time di waktu pagi


Rutin harian diwaktu pagi adalah 'circle time'. So....tengok-tengok la aaa.....telatah anak-anak diwaktu pagi.
Ini playground kegemaran anak-anak tadika tau!

Sunday, February 8

Kehilangan

Pada mulanya, draft telah pun dibuat untuk post kali ini. Namun seperti biasa, kita hanya merancang, tuhan menentukan. Satu panggilan telefon yang diterima pagi ini, membuat saya tersentak , pilu, sedih dan terfikir. Panggilan yang di terima jam 8.50 pagi mengejutkan diri saya sebagai anak, ibu, isteri, guru dan sudah tentunya hamba allah.
Seorang ibu, isteri dan hamba allah yang kerdil telah menerima panggilan dari penciptanya. Takziah kepada keluarga Encik Azizan diatas kehilangan isteri yang setia, ibu penyayang kepada 5 orang anak dan nenda kepada seorang cucu.
Tak tergambar dan terbayang oleh saya, perasaan anak2 arwah terutama anak2 yang masih kecil, bagi menghadapi kehilangan ini. semoga semua tabah menghadapi kehilangan ini. Semoga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan bersama orang2 yang beriman. Al-Fatihah!

Thursday, February 5

Mengajar anak membaca awal - Kepentingan membaca awal (Bhgn 2)

2. Bercerita.
Kanak-kanak sangat sukakan cerita. Mendengar cerita adalah antara aktiviti di rumah yang dapat menanam minat kepada buku. Saya masih teringat bagaimana seorang nenek membacakan sebuah buku cerita kepada cucunya yang baru berusia 6 bulan di atas keretapi bawah tanah di Toronto. Walaupun anak kecil itu masih belum dapat duduk dengan baik, dia sudah dibacakan buku cerita. Kanak-kanak seawal usia 12 tahun, apabila mereka mula memahami bahasa dan dapat bercakap, mula meminati aktiviti bercerita. Melalui aktiviti bercerita secara lisan, sebelum tidur terutamanya, sehingga membaca buku-buku cerita bergambar, minat membaca anak-anak dapat dipupuk. Mulalah dengan bercerita menggunakan buku-buku cerita yang cantik dan menarik lukisannya. Sambil bercerita, pastikan jari kita menunjuk kepada tulisan yang dibaca walaupun mata anak kita hanya melekat pada gambar-gambar di buku. Satu hari nanti dia akan sedar bahawa tulisan pada buku cerita itu sangat penting dalam menceritakan gambar yang dilihatnya. Melalui bercerita jugalah minat untuk membaca dapat dipupuk. Oleh itu tidak hairanlah kanak-kanak yang dirangsang dengan baik mempunyai minat untuk belajar membaca seawal usia 3 tahun lagi.
2. Memberi rangsangan yang sesuai
1. Bermain permainan yang mendidik
Ibu bapa yang penyayang sering membelikan bermacam-macam permainan kepada anak-anak mereka. Bagaimanapun, tidak ramai yang membelikan anak-anak mereka permainan-permainan yang sesuai dan membina kematangan berfikir dan psikomotor mereka. Biasanya , pistol dan senapang sahaja yang dibelikan kepada anak lelakinya ataupun anak patung sahaja yang dihadiahkan kepada anak perempuannya. Jarang sekali ibu bapa yang prihatin membeli permainan yang merangsang minda atau permainan yang melatih koordinasi mata dan tangannya. Sebenarnya permainan seperti Lasy, lego, atau permainan membina blok sangat penting untuk melatih koordinasi mata tangan dan melatih memberi tumpuan. Bahkan bermain sambut bola atau menangkap bola yang sedang bergerak juga amat berguna. Dua kemahiran ini, koordinasi mata-tangan dan memberi tumpuan, sangat berguna apabila anak kecil anda belajar membaca nanti.
2. Mewujudkan budaya membaca di rumah.
Budaya yang baik di rumah sebenarnya dapat merangsang minat membaca. Pastikan setiap ahli keluarga mempunyai masa untuk membaca bersama, selain membaca al-Quran, supaya anak kecil anda dapat menghayati suasana tersebut. Ada sesetengah keluarga mewujudkan perpustakaan mini di rumah di mana-mana sudut tertentu. Selain membaca surat khabar , majalah dan buku-buku, ibu bapa haruslah bercerita dan berbual mengenai apa yang dibaca atau dilihatnya. Ini akan menarik minat anak-anak untuk mengetahui apa yang berlaku dan secara tidak langsung menimbulkan perasaan ingin membaca apa yang ditulis mengenai gambar atau tajuk berita.

Sunday, February 1

Mengajar anak membaca awal - Kepentingan membaca awal (Bhgn 1)

“Budak 4 tahun boleh membaca? Hairan. Macamana pulak tu?” Itulah yang ibu saya katakan apabila membaca akhbar pada tahun 70-an dahulu yang telah menceritakan bagaimana seorang kanak-kanak lelaki telah dapat membaca surat khabar pada usia 4 tahun. Heboh juga satu negara dibuatnya sambil berbangga dengan pencapaiannya. Saya masih teringat lagi pada masa itu saya baru bersekolah dan baru pandai sikit-sikit mengeja apabila membaca. Dapat membaca awal pada usia yang muda pada masa itu masih ‘taboo’ dalam masyarakat kita. Sehingga 30 tahun kemudiannya, keinginan untuk melihat anak-anak dapat membaca sebelum bersekolah rendah masih tersangat kurang. Takut nanti bila bersekolah tak nak belajarlah, boringlah, sebab dah pandai dan macam-macam alasan lain.
Tetapi hari ini, membaca merupakan antara kemahiran asas yang paling penting yang harus dikuasai oleh anak-anak pada usia muda. Jelas pada hari ini, perkembangan dalam dunia pendidikan dan ilmu sangat berbeza. Kalau 30 tahun dulu kanak-kanak pada usia 5 dan 6 tahun masih leka dengan permainan anak patung dan aktiviti mengailnya, hari ini tidak lagi begitu. Kalau dulu ibu bapa berpuashati anak dapat membaca apabila telah memasuki darjah 2 dan 3, kini tidak lagi mampu senyum sendiri. Segalanya berubah sekarang. Cabaran dan perkembangan dunia ilmu sekarang semakin mencabar dan ‘demanding’. Oleh itu ibu bapa harus sedar bahawa menyediakan anak-anak dengan kemahiran yang asas yang sesuai untuk menghadapi zaman mereka sangat penting. Dan salah satu kemahiran asas tersebut ialah membaca.
‘Literasi bukanlah satu anugerah, tetapi ia adalah hak setiap kanak-kanak’. Begitulah bunyi ungkapan yang sering disebut di mana-mana kursus membaca. Membaca dan menulis bukanlah lahir bersama lahirnya anak-anak adam ini. Tidak ada bayi yang baru lahir dapat membaca apatahlagi menulis. Tetapi ia merupakan satu hak yang harus ditunaikan oleh ibu bapanya. Lihat sajalah apa jadi kepada remaja yang tidak dapat membaca dan menulis pada hari ini. Walaupun tidak semuanya, tetapi antara salah satu punca kegagalan dan keruntuhan akhlak mereka berpunca daripada kegagalan membaca dan menulis. Oleh itu ibu bapanya orang pertama yang harus dipersalahkan. Apa tidaknya. Ada seorang ibu baru menyedari anaknya yang berusia 14 tahun tidak dapat membaca! Selepas 8 tahun bersekolah, hari ini baru menyedarinya. Jadi apakah ini salah dirinya atau kurang prihatinnya seorang ibu atau bapa kepada anaknya? Sebagai memenuhi tanggungjawab ini wajarlah ibu bapa hari ini mengajar anak-anaknya membaca pada usia awal lagi.

Bagaimana caranya?
1. Tanam minat membaca sejak lahir lagi melalui:
1. Penggunaan bahasa yang baik. Anak-anak yang baru lahir memang lumrahnya mula melihat sekelilingnya dengan penuh minat. Antara perkara utama yang dipelajarinya ialah bahasa dan ucapan orang-orang di sekelilingnya. Oleh itu ibu bapa haruslah bercakap dengan anak-anak mereka! Dalam satu kajian yang dibuat di Kuala Lumpur beberapa tahun yang lalu, ibu bapa di KL hanya bercakap dengan anak-anak mereka selama 7 minit seminggu! Bayangkan. Oleh sebab itulah kanak-kanak yang lambat dapat bercakap berpunca, di antaranya, daripada kurangnya komunikasi di antara ibu bapa dengan mereka pada usia kecil. Kesannya, anak-anak ini akan belajar berbahasa dengan bahasa rakan mereka atau bahasa yang dipertontonkan melalui program-program TV yang berupa karton dan sebagainya. Bahasa rojak ini tidak membantu membina kemahiran berbahasa mereka dan akan menyebabkan mereka kurang keyakinan apabila berbahasa atau apabila belajar membaca nanti. Oleh itu bercakaplah dengan anak-anak menggunakan bahasa yang baik, jelas dan santun.RN
(Nota: tips ini di petik dari laman web Readnetwork dan ianya ditulis oleh Encik Othman Ahamad - Penulis Siri Cepat Membaca Bacalah Anakku dan ReadEasy

Friday, January 30

Selamat Datang, Selamat Membaca........(Selamat Segala2nya)

Assalamualaikum...........selamat datang.........selamat membaca..... selamatlah segala-galanya. Terimakasih......thank you........ kerana sudi melawat blog tadika intan gemilang ini kerana adalah blog yang kedua bagi tadika ini. Yang lama tu, dah di tamatkan kerana ada masalah teknikal. terima kasih daun keladi kerana sudi menjengah ke rumah (blog) baru ini.

Tujuan blog ini diadakan supaya semua ibubapa terutamanya dan pelawat-pelawat yang lain umumnya dapat berkongsi maklumat, nasihat, motivasi atau apa-apa ajelah yang boleh dikongsi dan untuk manfaat bersama. Dialu-alukan juga jika pelawat, pembaca meninggalkan sepatah dua (kalau ada patah2nya, jika tidak, berperenggan pun boleh!)

Tadika Intan Gemilang ditubuhkan pada tahun 2004, ianya terbuka untuk anak-anak 4 hingga 6 tahun. Selain dari perkhidmatan pra sekolah, Intan Gemilang juga menyediakan penjagaan harian tetapi dikhaskan untuk anak-anak tadika dan anak-anak sekolah rendah sahaja.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...