Sunday, March 22

Faktor Mempengaruhi Keperibadian Anak.


glitter-graphics.com

Dalam Islam telah menggariskan beberapa faktor yang boleh menetukan peribadi anak-anak. salah satu faktor tersebut adalah Pengaruh Ibubapa.
Seperti kata pepatah "melentur buluh, biarlah dari rebungnya". Perumpamaan itu bersesuaian dgn pengaruh ibubapa dalam membentuk keperibadian anak. Jika mahu anak-anak menjadi anak yang soleh atau solehah, maka perlu mula dari awal lagi. Selagi masih lembut dan masih dapat diberi didikan, selagi itulah ibubapa perlu membimbing anak2 agar mereka selamat di dunia dan akhirat.
Anak-anak yang baru lahir bagaikan kain putih, maka ibubapalah yang akan mencorak mereka.....Jika mahu anak2 menjadi anak yang baik, taat, sopan santun, maka perlulah diasuh dari kecil. Jangan ambil ringan dengan mempercayai bahawa anak2 yang kecil terlalu awal untuk dibentuk.
Sifat semulajadi dididik dengan dorongan. Dengan itu sifat semulajadi yang baik ini perlu digalakan dan diberi pujian. Sebaliknya sifat semulajadi yang tidak baik perlu dilarang, ditegur dan diberi peringatan.
Sebaik-baik pendidikan ialah ibubapa sendiri menunjukan teladan yang baik - "Bapa borek, anak rintik". Umpamanya jika ingin mendidik anak agar rajin bersolat, maka ibubapa yang terlebih dahulu memulakannya. Contohnya, ibubapa perlu sentiasa mengajak anak2 bersembahyang berjemaah dirumah.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...