Thursday, March 12

Mempelajari Bahasa Inggeris sebagai Bahasa Kedua (Bhgn 2)


Sambungan....

Ada dua faktor kepada kejayaan kanak-kanak mempelajari Bahasa Inggeris sebagai Bahasa Kedua iaitu
1. Strategi (psikologi pembelajaran bahasa kedua bagi kanak-kanak)
dan
2. persekitaran bahasa yang diperlukan

Di sini cikgu akan membincangkan mengenai strategi terlebih dahulu.

> kanak=kanak tidak mengetahui kepentingan bahasa kedua. Bahasa diperlukan untuk membolehkan mereka bermain. Walaupun bahasa yang digunakan tidak sempurna tatabahasanya, tetapi jika mereka mampu mendapat respon yang dikehendaki, maka mereka yakin mereka sudah berjaya menggunakan bahasa tersebut.

> kanak-kanak (terutama yang lebih kecil iaitu bawah 7 tahun) tidak menjadikan perbezaan bahasa sebagai masalah utama mereka. Mereka tidak kisah kepada perkara yang mereka tidak fahami. keadaan ini menjadikan mereka dapat berkawan dengan kanak-kanak lain walaupun bahasa pertuturan mereka tidak sama.

Contohnya: Jika kanak-kanak ini bercampur dengan kawan-kawan yang pelbagai bangsa, jika kita perhatikan (dari pemerhatian cikgu sendiri), kanak-kanak ini tidak mengambil masa yang lama untuk menyesuaikan diri dengan kawan-kawan yang lain. Dengan mudah mereka boleh terus bermain, walaupun bahasa komunikasi mereka tidak sama.

> Kanak-kanak memang menyukai keadaan yang berulang-ulang, teratur dan selamat. Mereka tidak jemu di dalam melakukan perkara yang sama berulang-ulang kali.Oleh itu jika mereka didedahkan kepada bahasa yang sama secara berulang-ulang, mereka rasa seronok dan mula meminati bahasa tersebut.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...