Saturday, May 30

Happy MidTerm Holiday to All



Salam......
Selamat bercuti cikgu ucapkan kepada semua anak2 cikgu, anak2 murid cikgu, anak2 murid cikgu-cikgu yang lain dan juga kepada semua cikgu-cikgu di Malaysia ini.

Ada sesetengah orang akan suka bila cuti menjelang tapi ada jugak orang yang akan mengeluh bila cuti sekolah ini bermula.....

Bagi murid-murid, cuti sekolah amat-amat dinantikan. Ini kerana rutin pagi yang memeritkan (bangun pagi) tidak ada. So, waktu cuti inilah, boleh bangun lewat sikitkan! tapi jangan lewat sangat ya anak-anak! Bangun awal pagi tu bagus, lagi pun solat subuh bukan sampai jam 10 pagi :D!

Waktu cuti sekolah inilah jugak, anak-anak boleh lepak di rumah tanpa perlu berkejaran untuk ke kelas, tak perlu jumpa cikgu garang (yang pasti tidak di rindui!) dan jugak pasti tidak akan mendengar leteran guru kelas di pagi hari! (aaaaaaagh! memang bosan jika tiap pagi mendengar leteran kan!)

Bagi para guru pulak, selalunya waktu cuti sekolah inilah, macam2 kursus ada. Kursus pemurnian itu, kursus pemurnian ini, pendek kata mcm kursus ada! Cuti yang sepatutnya 2 minggu, sebenarnya hanya tinggal 5 hari saja! aaaaargh! cikgu pun bosan jugak! Sapa kata, jadi guru ini dapat cuti panjang! Namun sekurang-kurangnya ada jugak cutikan, jika nak dibandingkan dgn pekerja pejabat yang cutinya perlu pohon terlebih dulu!

Bagi ibu bapa pulak, ha!...ini pun waktu yang kritikal jugak! Bila anak-anak ada di rumah, perlu jugak di pantau aktiviti mereka. Jangan hanya membuang waktu menonton tv, main games, melayari internet berjam2 lamanya! Ibubapa perlu bijak mengisi masa anak-anak, agar masa yang ada tidak dibuang begitu saja!

Zaman sekarang, macam aktiviti boleh dilakukan bersama anak-anak. Boleh pergi melawat tempat bersejarah di dalam Malaysia, bagi yang lebih berkemampuan, boleh melancung keluar negeri. Atau pun boleh menghantar anak-anak mengikuti kem motivasi yang banyak di adakan sekarang ini. Atau pun yang paling bagus, ambillah peluang cuti ini untuk mengeratkan talian persaudaraan dgn balik ke kampung. Ini supaya anak-anak dapat bergaul mesra dangan sepupu sepapat, sedara mara.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...